Söndagsintervjun- Johan Rogestedt

Under två veckor har man kunnat se en lång brunhårig kille springa sida vid sida, eller gärna lite framför, Mustafa Muhamed runt om i skogarna i Monte Gordo och många har frågat sig: Hm, vem är det där? Och medveten som vår sportchef LG Skoog är berättade han att den långe killen vann UVM 2010 och är regerande Svensk mästare på 800m.. Med det sagt var jag ju bara tvungen att försöka få med honom här på bloggen som en utav våra idrottsprofiler! 


 

Namn:

Johan Rogestedt

Ålder:

19

Familj:

Föräldrar och två yngre systrar

Bor:

Stenungsund

Gör:

Tränar och går på gymnasiet

Tim/vecka:

Ungefär 20

Tränare:

Ulf Friberg

Förebild:

Sebastian Coe


Meriter:
Ungdoms VM Guld 800m
Svensk Mästare 1500m
Nordisk Mästare 800m

Vilket är ditt bästa idrottminne?
-Det är nog när jag vann Finnkampen med två tusendelar, det var stort.

Tidigare idrotter:
-Har nog testat de flesta sporter! Men framförallt fotboll, det spelade jag i nästan 10år. Sen innebandy i 5år, Pingis i 2år och Golf, men det spelar jag fortfarande.

Hur kommer det sig att du började med just löpning?
-Jag började med friidrott för att jag vill bli bättre inom fotbollen. Dels tänkte jag att det skulle förbättra min kondition men också min spänst och koordination. Men sen gick det ju så bra så det kändes lite dumt att fortsätta spela fotboll också.

Styrkor/svagheter:  
-Min största styrka är nog att jag är väldigt målmedveten och organiserad, bestämmer jag mig för något får jag det att hända. Min svaghet.. Det är väl kanske att jag är väldigt ’inne’ i löpningen, har svårt att släppa allt tänk runt omkring ibland. 

Vad ser du fram emot?
-Den dagen då jag står på ett mästerskap och Allt stämmer! 

Vad är dina mål för 2012?
-Största målet är EM och JVM. Ett Svenskt Juniorrekord skulle inte vara så pjåkigt det heller, det är bara 9 hundradelar under mitt personliga rekord.

Ingen satsning mot OS alltså?
-Det vore en bonus såklart.


Du har fått lite utav ett namn som en duktig taktiker, är det något ni tränar?
-Egentligen handlar det mer om att jag springer jämna splittar än att jag springer taktiskt.. Men självklart har jag en tanke med det jag gör och ibland funkar det, ibland inte- som på EJM tillexempel, då hann jag inte fram tillräckligt till spurten. Fast jag testar olika varianter av lopp hela tiden, det har bara blivit så att de jämna loppen funkar bäst för mig!

Är det någon du alltid velat springa ifrån?
-Njaa, det är väl David Rudisha i så fall- han har världsrekordet på 800m.


Om man glömmer löpningen lite. Beskriv den perfekt vilodagen?
-Jag har sällan vilodagar som är utsatta i förväg. Det är mer så att jag får en när det behövs och dom brukar oftast kännas helt perfekta, att få vila när man verkligen behöver det. Men då tittar jag väl mest på serier och så.

Och favorit tv-serie är?
-The Big Bang Theory utan tvekan! Jag kan nog nästan återberätta vissa avsnitt med repliker för att jag har sett avsnitten så många gånger.

Har du någon annan hemlig talang?
-Njaa, haha. Det är väl att jag har väldigt lätt för att komma ihåg vissa saker. Kan till exempel nämna alla världens huvudstäder och hur många som bor där etc..

Som sista fråga: Är det något klädesplagg du aldrig skulle kunna tänka dig springa i?
-Det är mycket.. Men en heldräkt skulle jag aldrig ta på mig. Jag kör i shorts och linne, så är det bara.

Vill ni läsa mer om Johan kan ni göra det här: www.johanrogestedt.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0