Vecka 11 - Team Stockholm Marathon

Veckan gick lika fort som vissa sprang! Och vad de sprang... 10K, 20K, 30K....50K!! Det fanns inget stopp på dem. Inspirationsfaktorn var hög och det är svårt att inte dras med in i löparvärlden! Många distansrekord sattes under veckans gång tack vare duktiga och peppande ledare.
Trotts att de flesta mest sprang, sprang och sprang lite till så fanns det tid för annat som yoga, dans, styrka, föreläsningar, sol och sangria!!

Tack för en härlig vecka!

West forest 2K Run

• Tony Andersson -65  8:29
  • Viktor Lans -03  9:35

Friskis seniorveckor Portugal 2014

Här kommer blandade bilder från vecka 8, 9 och 10. Tre super härliga veckor med positiv energi från alla! Allt från bergspass, olivtur, träningspass och middagar. En bra blandning av allt helt enkelt! =)
"ett sunt liv med rätt till livets goda"

ToppHälsa kom med sommaren

Vilket fantastiskt väder vi har här i Monte Gordo just nu! Solen strålar, inte ett moln skymtar på himlen och temperaturen ligger runt 26-28 grader. ToppHälsa tog med sig sommaren! Vi har ett fantastiskt gäng här den här veckan, energin sprudlar och det är glada miner vart man än tittar. Eftersom vädret är på vår sida används vår fina planka flitigt. Det bjuds på dans i en mängd olika former, core, yoga och olika styrkepass och mycket annat där nere.

Här är några bilder från olika danspass vi haft i veckan.

Och så här kan det se ut när Hannes och Emil från Crossfit Solid får grepp om resenärerna:

Så här avslappnande kan det vara med yoga på stranden på kvällskvisten också. Det är underbart på kvällarna, och vad kan väl vara bättre än att avrunda en tuff träningsdag med lite yoga?

Vi ser alla fram emot resten av veckan och den kommer fortsätta minst lika bra som den har startat!

Påsklovsvecka i Portugal

Idag sken solen på oss uppe i bergen. Crossfit-gänget erbjöd lite extra utmaningar under bergspasset då de lagt till två wodar längs med 10-kilometersslingan. Eftersom det är påsklov den här veckan så har vi en hel del barn med här på Training Camp. Barnen roade sig nere i apelsinlunden medan deras föräldrar sprang eller gick runt i bergen.

Tävling och bergspass

Ännu en vecka är på väg att ta slut, men vi har hunnit med mycket under veckan och vi har faktiskt en hel del kvar innan det bär av hemåt Sverige imorgon.

I onsdags var det dags för snabbhetstävling för de som ville. Det finns en tvåkilometersslinga i Västra Skogen där det traditionsenligt kördes ett lopp i onsdags. Vi var ett helt gäng som joggade bort till skogen, taggade till tusen.

När vi kom fram var det två olika gäng som körde fartlek, och ett gäng som körde race.

Den här onsdagen fick vi till och med ett banrekord! Niklas Berglund sprang som en galning och slog banrekordet med hela 5 sekunder! Han sprang de två kilometrarna på 5 minuter och 45 sekunder, det ni!

Igår var det Bergspass som gällde. Solen sken och det var perfekta förhållanden. 4 busslaster med gäster åkte upp i bergen igår morse, och där tog sig alla runt åtminstone 10 eller 14 kilometer. Ett helt gäng hade mer spring i benen än så och sprang dessutom de knappa 3 milen tillbaka till hotellet.

Efter ett härligt bergspass i sol är man ju faktiskt värd en fika. Man måste ju passa på att njuta när man har tid, fint väder och en härlig utsikt!

Idag är det fredag och vi laddar för Pricka Tiden och avslutningskvällen. Ha en bra helg allesammans!

Löpargänget är igång

Den här veckan har än så länge bjudit på både sol och ösregn, men övervägande sol faktiskt. Vi har haft några riktigt härliga vårdagar, som nästan gett känslan av svensk sommar när den är som bäst =)

Träningen har skett både inne och ute, ibland är det skönt att komma undan solen lite och köra ett pass inne i träningshallen, samtidigt som det är helt underbart att kunna vara nere på stranden vid havet och träna.

Lite så här kan inneträningen se ut:

Här är det funktionell styrk med José Nunez på schemat.

Lite morgonstyrka med Emma Lindblom ser vi exempel på här ovan.

Och här ännu ett pass med José.

Lite härlig löpning i eftermiddagssolen. Här kördes det långintervaller med ett helt gäng.

Jenny Ström körde slut på ett gäng resenärer nere på stranden med hennes bootcamp-pass.

Här kör José ett boxpass.

Niina Eriksson la in ett extra afro-pass som blev väldigt populärt. Solen sken dessutom så det blev ett härligt danspass på stranden.

Idag skiner solen igen och det kommer bli ännu en fantastisk dag här på Training Camp i Portugal. Resenärerna laddar upp inför morgondagens bergspass, men inte med vila om ni trodde det =)

Solen har kommit!

Vi har haft ett par fantastiska dagar här nere i Portugal. Vädret har varit underbart och energinivåerna har varit höga. Det har sprungits högt och lågt, i berg och på strand, det har sträckts och tänjts i yoga, svettats i WODer och stärkts i core-pass. Finns som vanligt massor att välja på här nere, ingen behöver gå sysslolös (eller utan träningsvärk).

Igår var vi upp till bergen och byn Odeleite igen. Torsdag innebär ju bergspass, och den här torsdagen bjöd på det finaste vädret hittills.

Efter bergspasset bjöd Niina Eriksson på ett härligt avslappnande yoga-pass på plankan nere vid havet. Välbehövligt efter veckans alla träningspass!

Idag hade vi ju då Pricka Tiden, som vanligt på fredagar. Det var drygt 70 personer som var med idag, men vem vinnaren är kan jag inte avslöja än, eftersom deltagarna inte fått se resultatet än =) Hade riktig tur med tidvattnet idag så stranden var helt perfekt att springa på, men för att göra det lite jobbigt ändå så satte vi målet uppe i den mjuka sanden.

För att riktigt suga ut all kraft ur våra härliga resenärer så körde Hasse Castergren en ordentligt jobbig WOD med ett gäng nere på stranden efter lunch idag. Så här såg den ut:

Som att inte bara det där hade varit nog så skulle allt göras 3 varv, jajjemän! Och så här såg de tappra deltagarna ut:

Nu är det hög tid för mig att förbereda saker och ting inför avslutningskvällen. Det blir bildvisning, prisutdelning, gemensam middag och sist men inte minst lite dans på Nox.

Trevlig helg alla där hemma!

En vanlig dag på Training Camp

Den här veckan är det löparveckor och det är ganska så lungt på hotellet. Resenärerna är ute och springer för glatta livet. Igår var det långdistans på schemat, det var ett flertal olika grupper ute som sprang allt mellan 5 mil och dryga 2 mil. De som sprang längst åkte bort med buss till staden Olhão, och ett gäng släpptes av i byn Fuseta och sprang sen hem tillbaka till Monte Gordo. Det var en hel del stela kroppar på morgonyogan imorse, men alla var nöjda och glada.

Många var dock kvar på Training Camp och nyttjade de olika pass som erbjöds här under dagen.

Här ovan är det core- och rörlighetsträning med Niina Eriksson.

Här har vi ett gäng som kör cirkelgym tillsammans med Jenny Ström.

Eftermiddagen avslutades med stavgång i solskenet. Det var backträning som stod på schemat och det hela leddes av Kinna Nilsson. Det var helt fantastiskt väder, och dagen idag har börjat på samma sätt. Nu hoppas vi att solen är här för att stanna!

En vanlig dag på Training CAmp

Pricka Tiden i sol

Fredagens Pricka Tiden bjöd faktiskt också på sol. Vädret har varit lite ostadigt förra veckan, men vi har haft tur under alla stora uteaktiviteter som faktiskt har bjudit på sol. Fantastiskt! Det var ett stort gäng även den här fredagen som var laddade för att pricka sin tid, vinnaren den här veckan var 2 sekunder ifrån sin gissade tid.

Britt-Marie såg till att alla var ordentligt uppvärmda innan vi satte igång.

Efter dryga 3 kilometer i mjuk sant så var deltagarna ganska möra när de väl kom i mål. Möra men nöjda.

Nu är seniorveckorna slut för den här säsongen, och alla härliga seniorer har åkt hem till Sverige igen. Passar på att tacka alla som har varit med under dessa tre veckor, både eldare och deltagare. Det har varit faktastiska veckor, och jag hoppas att vi ses snart igen!

Torsdag = Bergspass

Då har vi klarat av ännu ett bergspass då. Det stormade och regnade när vi lämnade hotellet imorse, men när vi kom upp i bergen var det helt fantastiskt. Nästintill vindstilla på vägen runt, och bara lite duggregn gjorde att det var väl värt att ha följt med.

Vi hade lite tidspress att komma iväg dock, eftersom att dom klockan 10 skulle släppa ut en massa vatten från den intilliggande dammen. Den var överfull så den behövde tömmas lite. Allt vatten som ni ser under bron på bilden ovanför är från dammen, där gick vi bara ca. 30 minuter innan =)

Så här glada var det här gänget när de nästan var i mål efter en härlig tur i bergen.

Och så här skönt kan man ha det efteråt. Med lite kaffe och en kaka kommer energin snabbt tillbaka igen.

Vissa utav de tappra resenärerna hade så pass mycket energi kvar att de fortsatte träningen på eftermiddagen. Här är ett helt gäng som kör fotjympa med Wendy. Fötterna är vårt viktigaste verktyg fick vi lära oss!

En del andra valde att stärka bål och andra kroppsdelar med hjälp av pilatesbollar. Carina körde ett härligt styrkepass med dem.

Nu är det snart middagstid här. Kvällen erbjuder sedan dans i baren med Monica, så ingen ska behöva vara sysslolös här inte!

Pricka Tiden och avslutningsmiddag

Vilken fredag vi fick här nere! Solen sken, det var varmt i luften och vi hade en massa härliga aktiviteter på gång. Pricka Tiden är ju en klassisk Springtime-tävling som vi kör nere på stranden varje fredag. Den går ut på att man ska gissa hur lång tid man behöver på sig för att ta sig en viss sträcka (den här veckan 3250m), och sen försöka pricka den tiden. Vinnaren i fredags var 1 sekund ifrån sin gissade tid, det var en bra gissning =)

Så här skönt hade deltagarna det när de laddade upp inför Pricka Tiden.

Och här har vi hela ledarstaben, pigga och glada är vi allihopa!

Så här fint hade vi det under finalmixen i fredags eftermiddag. Det var en fantastisk uppladdning inför kvällens middag och nattens dans på Nox.

Ledarna hade dansuppvisning på restaurangen efter middagen. Det hela slutade med att praktiskt taget alla resenärer, plus kökspersonalen från restaurangen, var med och dansade. Väldigt väldigt roligt!

Nu har vi precis haft välkomstmöte här med de nya resenärerna som kom igår. Ännu ett gäng med träningssugna seniorer är på plats, och jag känner på mig att den här veckan kommer bli minst lika bra som de två tidigare seniorveckorna.

Bergspasset

Igår var det torsdag, och torsdag innebär bergspass på Training Camp. Vi packade in oss i tre bussar och åkte upp till Odeleite, där vi delade in oss i olika grupper som joggade eller promenerade 8 eller 10 kilometer. Det var lite kyligt igår, men det var bara jag och Cesar (som stod stilla vid vattenkontrollen) som frös, alla deltagare njöt i fulla drag av den friska och härliga luften.

Väderleksrapporten hotade med regn, men vi klarade oss hela förmiddagen. Det var till och med så att solen tittade fram litegrann på slutet.

Start och mål är vid ett litet fik uppe i bergen, så efter promenaden/joggingturen så finns det chans att återhämta sig med kaffe, fruktsallad, vatten, öl eller annat smaskigt.

Nu är det snart dags för fredagens stående punkt - Pricka Tiden! Tidvattnet utlovar en platt och bred strand att springa/gå på, solen skiner och alla 74 deltagare är taggade för tävling. Nu kör vi!

En onsdag i Monte Gordo

Idag har ett helt gäng varit iväg på utflykt till en olivgård där de har fått lära sig massor om hur det går till att göra olivolja, de har fått en smaskig lunch och fått en välbehövlig paus från allt tränande. För det är faktiskt så, att hur roligt det än är att träna, och hur mycket man än inte vill inse det, så behöver kroppen faktiskt en paus då och då. Speciellt när man, som alla seniorer som är här nu, är här i två eller tre veckor. En utflykt är aldrig fel =)

De som var kvar här på Traning Camp hade dock ett helt smörgåsbord av olika pass att välja mellan. Här ovan ser ni ett gäng som kör ett kombinationspass med Ki balans och flex. Innan passet hade Carina träningsskola med gänget, då hon gick igenom lite mer teoretiskt kring passet.

Vi har haft ett rejält (men kortvarigt) åskväder här ikväll, men nu håller vi alla tummar och tår för att det var allt från det dåliga vädret, för imorgon är det bergspasset och då vill vi ha sol och fint!